maandag 1 september 2008

Terug

Eén van de eerste woorden die me opviel toen ik in België woonde was 'terug'. "Ik ben terug ziek" "Regering neemt terug de draad op" "Ik ben vandaag terug naar de ostheopaat gegaan". 'Terug' wordt dus gebruikt in de betekenis van 'opnieuw'. Heel apart vond ik dat, want ik Nederland wordt 'terug' enkel gebruikt als in een beweging naar de oorsprong of zoals de Van Dale zegt 'naar het punt van vertrek'.
Ook kent men in Nederland: "Heb je terug van 50 euro?" Als je bijvoorbeeld de rekening betaalt in het café. Ik weet eigenlijk niet of je in Vlaanderen ook op die manier ook 'terug' kunt gebruiken.

Maar wat als je als Nederlander de weg kwijt bent?

"Goedendag, ik ben verdwaald en ik moet naar de Alsembergsesteenweg"
"Eerste straat links, eerste rechts en dan terug rechts"

Wedden dat die Hollander verkeerd rijdt!

Geen opmerkingen: